Comunicació ambiental al Baix Ebre

Campanya de nova introducció de la recollida selectiva de la Matèria Orgànica i del nou sistema de recollida compacta

A partir del juliol del 2008 es va posar en marxa la introducció del nou model de contenidors amb illes compactes a tots els municipis que conformen la comarca del Baix Ebre. Aquesta implantació del nou model de contenidors s'ha dut a terme progressivament, fins a finalitzar-se al 2010, moment en què tota la comarca del Baix Ebre disposa del nou model de recollida compacta amb el sistema “easy”.

Comparativa models

Camio i 5 fraccions

Aquest canvi de sistema de recollida s'ha comunicat a la població a través de xerrades i cartells informatius, i també se n'ha fet difusió a través de les ràdios locals en aquells muncipis que disposen d'aquest mitjà.

Paral·lelament a la implementació del nou model de recollida compacte, s'ha estès la recollida selectiva de la fracció orgànica a tots els municipis del Baix Ebre, ja que fins al 2008 només disposaven d'aquest servei els majors de 5.000 habitants. Aquest desplegament de la fracció orgànica s'ha subvencionat per l'Agència de Residus de Catalunya, a través de l'ordre d'ajuts MAH/3715/2007.

Per a tal escomesa s'han desplegat dues campanyes de comunicació, l'execució de les quals es considera des dels mateixos eixos d'acció, canalitzant un missatge de reforç per als municipis de més de 5.000 habitants que ja disposaven de la recollida selectiva de la matèria orgànica i un de preparació per als menors de 5.000 habitants. Les campanyes han anat a càrrec de l'Escola del Parc, empresa especialitzada en la matèria.

Campanya reforç

A grans trets, aquesta campanya s'ha centrat en els municipis amb un nombre d'habitants superior a 5.000, Tortosa i Roquetes, els quals ja tenien implantada la fracció orgànica tot i que amb un altre sistema de recollida. En aquests municipis s'ha realitzat un bustiatge de díptics per tal de donar a conèixer a la població el canvi de sistema. També s'han dut a terme xerrades informatives explicant què cal dipositar en el contenidor marró de la fracció orgànica i el procés de gestió i tractament d'aquesta, per tal de millorar-ne la quantitat i qualitat. A més, un cop instal·lats els nous contenidors a la via pública, els educadors ambientals de l'Escola del Parc han procedit a fer assistència a les illes de contenidors més cèntriques, per tal d'assessorar a la població.

Campanya nova implantació

Campanya nova implantació

La campanya de nova implantació s'ha centrat en tots els municipis de la comarca, exceptuant Tortosa i Roquetes (ja que s'emmarquen en la campanya de reforç). En aquests municipis s'han repartit els kits per al reciclatge de la fracció orgànica (cubells airejats i un paquet de bosses compostables) i també díptics per donar a conèixer a la població el canvi de sistema de recollida selectiva. També s'han dut a terme xerrades informatives per explicar en què consisteix la fracció orgànica i què hi podem dipositar i què no, i el procés de tractament i gestió d'aquesta. En aquest cas, també s'ha fet assistència a les illes de contenidors.

Accions de comunicació general

Campanya de comunicació

Aquestes accions es centren bàsicament en la comunicació mediàtica, ja que aquesta es considera molt útil com a instrument per donar a conèixer a la població el què es pretén i per provocar-ne la seva participació. S'ha cregut de vital importància fer coincidir en l'espai i el temps les accions de comunicació mediàtica d'ambdós campanyes comunicatives tot utilitzant, principalment, els mitjans de comunicació d'abast comarcal (sense menysprear, és clar, els recursos mediàtics autòctons dels municipis que en disposen). S'han editat dos espots televisius, falques radiofòniques i anuncis per a la premsa escrita.

Campanya de reforç de la Fracció Orgànica

Gràcies a l'orde d'ajuts de l'ARC, MAH/1255/2006 i, un cop implantada la recollida selectiva de la fracció orgànica a la totalitat de municipis del Baix Ebre, a finals del 2009 es creu convenient dur a terme aquesta campanya per tal de millorar la quantitat i qualitat de la matèria orgànica recollida i retornar els resultats de l'anterior campanya a la població.

Així, després de la campanya d'implantació de la recollida selectiva de la matèria orgànica a tots els municipis del Baix Ebre, l'objectiu principal d'aquesta campanya és el de transmetre a la població que gràcies a la seva implicació i resposta al nou model, s'ha incrementat la taxa de recuperació i anirmar-los per continuar amb la mateixa línia i augmentar encara més la taxa i, sobretot, millorar-ne la qualitat.

Campanya de comunicació orgànica

L'eslògan de la campanya ha estat el següent: “Tria l'orgànica, per un millor futur” i s'ha dut a terme a càrrec dels educadors de l'Escola del Parc, empresa d'educació ambiental que havia realitzat l'anterior campanya. Aquests educadors han repartit entre la població compost empaquetat de la planta de compostatge del Mas de Barberans i un magnètic amb il·lustracions dels residus que s'han de dipositar al contenidor marró.

El fet de retornar el compost als ciutadans constitueix una via per transmetre'ls-hi que ells són la peça clau per tancar el cicle de la matèria orgànica i que gràcies al seu gest de dipositar els residus orgànics al contenidor de tapa marró ha estat possible aquest retorn.

A més, paral·lalament a aquesta campanya de repartiment, s'ha realitzat una campanya als mitjans de comunicació, amb l'edició d'un anunci per a la premsa escrita i tres falques radiofòniques sobre la matèria orgànica, protagonista de la present campanya.

Foment de la recollida selectiva del Paper-Cartró, Envasos i Vidre

Atès que el Consorci per a la gestió dels Residus de la comarca del Baix Ebre (ReBé) està adherit al Conveni d'Ecoembes (EEE) i Ecovidrio (EV), es disposa d'uns recursos econòmics destinats a la realització de campanyes de comunicació per al foment de la recollida selectiva d'envasos.

En aquest marc, el ReBé ha realitzat les següents campanyes:

Campanya mediàtica

Edició de falques per a les ràdios locals i anuncis per a la premsa escrita, durant els mesos de febrer i març del 2009.

Campanya de comunicació

Pel que fa als anuncis, el disseny i el lema es corresponen amb la imatge emblema de tota la línia comunicativa que s'ha dut a terme a la comarca amb motiu del canvi de sistema de recollida i de la implantació a tots els municipis de la recollida selectiva de la fracció orgànica. Per tant, s'ha modificat l'anunci inicial tot emfatitzant les fraccions de paper, vidre i envasos i incorporant missatges remarcant què cal dipositar en cadascun d'aquests contenidors. Aquest anunci ha aparegut repetidament als setmanaris de La Veu de l'Ebre i Més Ebre durant els mesos de febrer i març de 2009.

Pel que fa a les falques se n'han editat tres, una per fracció, donat que hi ha molts conceptes per comunicar en relació als envasos i es considera que tots aquests amb una mateixa falca resulta feixuc i dificultós d'assimilar per part de l'oient. Aquestes s'han passat diàriament durant els mesos de febrer i març a través d'Imagina Ràdio (106.0) amb una freqüència de 3 passis al dia per a cada fracció.

Edició i repartiment de bosses de ràfia

Durant el primer semestre del 2011 s'han repartit 11.300 jocs de bosses de polipropilè, de mida 23x45x23cm, ideals per a la recollida selectiva de cadascuna de les fraccions d'envasos en origen. Es tracta d'unes bosses que disposen de nanses per facilitar la seva manipulació i estan dotades amb velcro que permet la unió entre elles. Tenen una capacitat de 25L i s'ha aprofitat l'espai frontal de les bosses per incloure informació divulgativa sobre les diferents fraccions d'envasos.

Bosses de ràfia

Bosses de ràfia

El repartiment d'aquest material s'ha canalitzat per diverses vies:

- En els municipis de muntanya més petits (menys de 1.000 habitants), repartiment mitjançant un porta a porta.
- En aquells municipis més grans que disposen d'emissores locals, s'han realitzat programes a les ràdios centralitzats en aquestes tres fraccions i on la ciutadania hi ha participat activament, resolent les preguntes plantejades al respecte i també aportant els seus dubtes i inquietuds.
- En el municipis més grans s'han organitzat xerrades informatives, on s'han repartit als assistents i també a través de la col·laboració dels Ajuntaments.

Totes aquestes accions s'han dut a terme a través de les dues comunicadores ambientals del ReBé, que van van contractar temporalment per realitzar campanyes.

Campanyes de sensibilització – fons ReBé

A través de fons propis del ReBé, l'any 2009, s'ha editat una guia comarcal del reciclatge, on es recullen els residus que han d'anar a cada contenidor, què se'n fa del contingut de cada contenidor, estalvi energètic associat a la recollida selectiva, què es paga amb la taxa d'escombraries, etc.

Alguns ajuntaments del Baix Ebre han fet campanyes específiques adaptades a les seves necessitats:

- L'Ampolla: contractació de dues comunicadores al municipi de l'Ampolla per realitzar tasques de comunicació i sensibilització a peu de carrer durant els mesos d'estiu.
- L'Ajuntament de l'Aldea edita 1.800 díptics per repartir al municipi i un vídeo promocial del reciclatge.
- Deltebre duu a terme una campanya als centres educatius, a través de la contractació d'una empresa d'educació ambiental especialitzada en la matèria.

Durant el 2010 es duen a terme les següents campanyes a la totalitat de la comarca:

Campanya per al foment de la recollida selectiva dels envasos lleugers, de paper-cartró i vidre

Edició i repartiment de 12.000 bosses de ràfia per a la separació dels residus domèstics de paper-cartró, vidre i envasos.

Es tracta del mateix material que s'havia adquirit amb la subvenció d'Ecoembes i Ecovidrio i gràcies a aquest fons és possible fer-lo arribar a un major nombre de ciutadans, fent extensiu el porta a porta a més municipis.

Es reparteix també material als Ajuntaments perquè aquests en puguin disposar i repartir-lo posteriorment a través del teixit associatiu o de l'organització de xerrades o tallers enfocats al reciclatge.

Campanya de prevenció de residus

Edició i repartiment de 32.500 bosses de roba per a la compra, per tal de prevenir la proliferació de les bosses de plàstic.

Bosses de roba

Bosses de roba

Aquest material es reparteix a través de les dues comunicadores del ReBé, a través d'un porta a porta en els municipis més petits i en els municipis més grans, a través de punts habilitats per a tal finalitat com, per exemple, els mercats municipals.

Si us interessa també podeu consultar la pàgina de l'Agència de Residus de Catalunya ( http://residus.gencat.cat ), on hi trobareu, entre d'altres, jocs per fomentar la recollida selectiva i la prevenció de residus municipals, la relació de campanyes dutes a terme per l'Agència i altres administracions catalanes, materials, etc.