Sou a: Salubritat Pública» Salubritat» Salubritat pública

Salubritat pública

Introducció

L’obligatorietat de portar a terme programes de Salubritat en instal·lacions públiques es remunta a l’any 1945, quan es publica el Reglament per a la lluita contra les malalties infeccioses. Són moltes les raons que justifiquen aquests tipus de programes, entre d’altres es poden destacar les següents:


  • Raons epidemiològiques, donat que en la majoria dels casos, les plagues urbanes són vectors i/o reservoris de malalties transmissibles a l’home.
  • Raons econòmiques, ja que la presència de d’aquests vectors comporta la pèrdua o destrucció de materials, aliments, etc.
  • Raons jurídiques, donat que la legislació actual obliga l’administració local a organitzar i impulsar les actuacions de control de cara a assegurar la qualitat de vida dels ciutadans.

Malgrat tot, molts municipis no disposen d’aquests tipus de serveis, donat que no tenen ni capacitat tècnica pròpia ni, en alguns casos, recursos suficients com per dur-los a terme.


El fet que els consells comarcals del Baix Ebre i del Montsià siguin membres consorciats i que hagin estat uns dels màxims impulsors del Consorci facilita l’execució d’aquest programa.


En aquest moments, el CODE, mitjançant convenis signats amb els diferents ajuntaments de les dos comarques, està portant a terme programes de Salubritat Pública en els següents municipis: 

Baix Ebre: Montsià:
Aldea Alcanar
Ampolla Amposta
Camarles Sant Jaume d’Enveja
Deltebre Sant Carles de la Ràpita
Perelló La Sénia
Roquetes Ulldecona
Tortosa Santa Bàrbara

Municipis < 2.000

  • Freginals
  • Godall
  • Masdenverge
  • Mas de Barberans
  • Xerta
  • Aldover

Registres oficials del CODE i productes químics:

En aquests moments el CODE disposa de tots els registres oficials de serveis i establiments necessaris per a desenvolupar les tasques de Salubritat Pública:


  • 0009CAT-ST vàlid per a l’àmbit d’us ambiental i indústria alimentària (Direcció General de Salut Pública del Departament de Sanitat i Seguretat Social de la Generalitat de Catalunya).
  • T-0125-E i T-0032-S vàlids per a l’àmbit agrícola de la Sanitat Vegetal (Secció de Protecció dels Vegetals del DAAR de la Generalitat de Catalunya).

Pel que fa als productes químics que s’utilitzen, tenen el seu registre oficial dintre del seu àmbit d’us, tant ambiental i indústria alimentària com agrícola.


Mitjans humans

En quant a personal qualificat, el CODE disposa de 8 treballadors amb el nivell Bàsic d’aplicadors de tractaments DDD, i un responsable tècnic amb el nivell qualificat d’aplicador de tractaments DDD, tant per a l’àmbit de la sanitat ambiental i indústria alimentària com per a l’àmbit de la sanitat vegetal.


Mitjans tècnics

En quant a vehicles, el CODE disposa de 5 furgonetes per a transport, dos vehicles tot terreny pick-up, equipats amb pulveritzador i nebulitzador ULV, i dos tractors equipats amb diferents eines.


Pulveritzadors manuals de diferents tipus, 2 nebulitzadors, 2 termonebulitzadors a gasolina i elèctrics, i altres materials necessaris pels tractaments químics.



Estratègies de lluita

Fins fa pocs anys, l’ús que s’ha fet dels plaguicides tant a nivell agrícola com a nivell ambiental no ha estat gaire racional. La utilització moltes vegades indiscriminada de certes matèries actives perilloses ha generat uns riscos elevats per als animals i les persones.


Els darrers anys, ha sorgit a nivell de control de plagues, una tendència a racionalitzar l’ús dels plaguicides. Per la qual cosa, la lluita contra plagues agrícoles i urbanes ha de reduir racionalment el consum d’agents químics vers les estratègies de lluita integrada, que incorporin mesures d’ordenació del medi, lluita biològica i altres mètodes (físics, químics, biològics, etc.) que siguin més compatibles amb el medi.


En aquest sentit, el CODE ja ha estat treballant sobre aquesta línia de treball des del inici de les seves activitats i entén que s’ha d’anar cada vegada més a estratègies de control integrades que racionalitzin l’ús dels diferents plaguicides.